Fanficcarien luokka
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan

+4
Hidefini
envyy
Rai
Horaaneko
8 posters

Siirry alas

Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan Empty Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan

Viesti  Horaaneko Ti Marras 23, 2010 12:52 pm

Noniin, toivon oudon topiccini olevan sopiva tänne.

Mutta, haluaisin kysyä teiltä:

Minkälaisessa olotilassa ja olosuhteissa alatte kirjoittamaan? Mikä on teille paras paikka kirjoittaa, miten valmistaudutte siihen?

Siinä pari keskustelun avaavaa kysymystä.

Itse kirjoitan joko ficciini sopivan musiikin kanssa tai hiljaisuudessa. Koneella kirjoittaessani juon yleensä samalla teetä. (hyvin paha tapa jos näppäimistölle menee)
Mielentilani tulee olla rauhallinen, ei väsynyt tai ärtynyt.
Melussa kirjoittamista en ajattelekaan.

Noniin, jos tästä nyt jotain löpinää syntyisi! Very Happy
Horaaneko
Horaaneko
Ficcari

Viestien lukumäärä : 111
Join date : 07.11.2010
Ikä : 31
Paikkakunta : Under the bed

Takaisin alkuun Siirry alas

Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan Empty Vs: Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan

Viesti  Rai Ti Marras 23, 2010 7:00 pm

Hih, ihana topic! Smile

Minun kirjoitusolosuhteeni vaihtelevat huomattavasti... Tässä jaksossa on tullut kirjoitettua myös koulussakin, varsinkin matikan tunnilla, koska... Inspiraatio on jostain kumman syystä iskenyt juuri koulussa. Rolling Eyes Matikan luokan kovalla penkillä tuli kirjoitettua monta sivua yhtä ficciä vihkoon. santa

No juu, mutta yleisesti koneella kirjoitettaessa täytyy olla
a) mukava paikka kirjoittaa (nojatuoli tai sohva tai sänky cheers)
b) inspiraatio päällä (kirjoittamista ennen kuuntelen juonta inspiroivia biisejä)
c) ei mitään stressin aihetta (joita mulla on ollut viimeiset... 3 kuukautta?)
d) ei häiriötekijöitä (tai no, nää ei sinällänsä haittaa, mutta kun kirjoitan, en kykene sosiaaliseen kanssakäymiseen)
e) AIKAA (erityisen tärkeää, koska jos alan oikeesti kirjoittaa uutta osaa johonkin ficcisarjoistani, siinä saattaa ihan reippaasti mennä 4-6 tuntia yhteen putkeen)

Öö... Nyt ei tule enempää mieleen. Harmillisesti mä en ole pitkään aikaan ehtinyt kirjoittaa mitään kunnolla. Vain jotain pikkujuttuja. Crying or Very sad I'm so sad...

Mun mielentilan pitää kirjoittaessa olla varmaan suhteellisen neutraali. En mä ees malta kirjoittaa suuren ilon ja jännityksen vallitessa, mutta ei se kyllä suju myöskään silloin, kun olen surullinen. Semmonen perusolotila, niin ajatus juoksee parhaiten.

Aina, kun alan kirjoittamaan (ja vähän ennenkin sitä), välttelen muiden ficcien lukemista, että en vahingossakaan saa liiaksi vaikutteita!
Rai
Rai
Raapustelija

Viestien lukumäärä : 24
Join date : 07.11.2010
Ikä : 31
Paikkakunta : Lapin kylmyydessä 8D

http://wackythingshappening.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan Empty Vs: Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan

Viesti  envyy Ke Marras 24, 2010 1:31 am

Itse aina kirjoitan suoraan koneelle, joten koneen edessä aina kyykistelen jotain random musaa kuunnellen. Smile Täydellisessä hiljaisuudessa kirjoittaminen ei onnistu
Kirjoittamista helpottaa suuresti jos olen aivan yksin kotona, jolloin kukaan ei ole huutelemassa "LAITA PYYKIT PYÖRIMÄÄN!!!" vaan saa tauotta kirjoittaa, ehkä välillä hakea jotain naposteltavaa.

Tärkeää on tietysti mielentila jossa kirjoittaa. Parhaiten tekstiä syntyy, kun on mahdollisesti koko koulupäivän odottanut innolla, että pääsee kirjoittamaan, koska silloin into on suurin.
Myös se minkä aiheista ficciä kirjoitan, on hyvin tärkeää. Jos kirjoitan ahdistuneena, syntyy myös hyvin karua tekstiä (kirjoitusvirheitä tulee tosin helpommin, mutta ne voi myöhemmin korjata). Ahdistuneena taas ei mikään häppyhappyjoyjoy onnistu, ei todellakaan. Tosin todella paha stressi, vaikkapa kokeesta, pahentaa keskittymiskykyä.

Helpoten kirjoitus onnistuu iltapäivällä, jos ei ole illalla mihinkään meno, eikä koulutöitä alla. Tietää vain, että on koko päivä aikaa kirjoittaa, eikä ole kiire.

Sellaista. Smile
envyy
envyy
Raapustelija

Viestien lukumäärä : 47
Join date : 09.11.2010
Ikä : 31

Takaisin alkuun Siirry alas

Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan Empty Vs: Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan

Viesti  Hidefini Ke Marras 24, 2010 6:16 am

Mulla on aina koneella ollessa joko wordi auki (sillon kun kone on hyvällä tuulella) tai sitten muistio. Joskus heikkoina hetkinä käytän onenotea, mutta kuitenkin on aina auki joku, johon voi riipustaa jos tulee ihan vähääkää inspistä. Toinen juttu on, että mulla on pakko soida musiikkia aina taustalla tai kirjottamisesta ei tuu yhtään mitää. Okei. Mulla soi 24/7 musiikki kaikkialla, vaikea keskittyä ilman sitä.

Tosta missä on hyvä kirjottaa... Se menee vähä niin, että jos saa jossain hyvän inspiksen niin sitten kirjotetaan siinä missä ollaan, olkoon se sitte vaikka koulussa kesken ruotsin tuntia, mutta yritän aina pitää mukana jotain, johon voi kirjottaa ajatukset ja näin, jos se jää päähän pidemmäks aikaa niin mä en enää tykkää siitä jäljestä mitä saan myöhemmin siitä aiheesta tai sitte sitä ei koskaan tule kirjoitettua. Kuitenkin, oon yleensä koneella ollessa sängyllä tai tosi, tosi harvoin alhaalla ihan pöydän ääressä.

Kuitenkin kirjottaminen on lopulta vähän sellasta on/off kamaa, joskus kirjotan paljon ja joskus oon puol vuotta saamatta sanaakaan paperille. Sillon kun tulee helposti sanoja paperille ilman, että pitää miettiä niitä sanoja, ne vain tulee, niin silloin kirjoitan enkä mieti. Paikalla ei ole väliä, eikä millään muullakaan.
Hidefini
Hidefini
Raapustelija

Viestien lukumäärä : 37
Join date : 08.11.2010
Ikä : 31

http://insanityworld.webs.com/

Takaisin alkuun Siirry alas

Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan Empty Vs: Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan

Viesti  Genma Ke Marras 24, 2010 6:57 am

Itselläni touhu on hyvin kaaottista, sillä kirjoitan hyvin paljon suoraan selkärangasta. Toki suunnittelen juonta hyvin paljon, mutta sekin tapahtuu pään syövereissä. Idean saatuani työstän sitä hetken aikaa ja lähden kirjoittamaan tarinaa valmiiksi.

Itse kirjoitan omalta koneelta tekstini ja tapanani on usein kuunnella muusiikkia. Päästyäni harvinaiseen irtonaiseen tilaan tekstiä tulee ja tulee. Saatan juoda kolajuomia kirjoittaessa, sillä olen huomannut kofeiinin auttavan hieman keskittymistä.
Genma
Genma
Kynäniekka

Viestien lukumäärä : 61
Join date : 07.11.2010
Ikä : 48
Paikkakunta : Helsinki

Takaisin alkuun Siirry alas

Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan Empty Vs: Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan

Viesti  Horaaneko Ke Marras 24, 2010 11:39 am

Hahah, no mulla on kyllä ihan sama juttu kun Envyyllä ja Genmalla. Angstisena angstia, happyna huumoria, ja ideat lähtee melko nopeasti paperille/tietokoneen syövereihin! :3
Haluaisin kannettavan koneen, että vois kirjottaa vaikka parvekkeella kesällä, mutta ei oo, niin voi että. =___= Kylmällä ilmalla tungen peittoni tietokonetuoliin ja kaivaudun sinne! >Very Happy
Niin teen ainakin nyt, kun jouluficciä alan kirjottaa. Lämmin olo, lämmin ficci! <3
Horaaneko
Horaaneko
Ficcari

Viestien lukumäärä : 111
Join date : 07.11.2010
Ikä : 31
Paikkakunta : Under the bed

Takaisin alkuun Siirry alas

Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan Empty Vs: Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan

Viesti  Horaaneko Ke Marras 24, 2010 11:42 am

Ainiin! Very Happy Valmistaudun kirjottamaan myös niin, että tutkin pitkään ennen kirjoittamista kaikenlaisia kuvia. Näin aivot täyttyy kaikenlaisista ajatukista! Very Happy Omien piirrustusten tuijottelemisesta ahdistun, siksi laitoinkin sellaisen avatariksi, että oppisin sietämään töitäni, voisin katsella niitä ennen kirjoittamista ja saada inspiksiä! XD
(joo en oo sekasin taas kerran)
Horaaneko
Horaaneko
Ficcari

Viestien lukumäärä : 111
Join date : 07.11.2010
Ikä : 31
Paikkakunta : Under the bed

Takaisin alkuun Siirry alas

Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan Empty Vs: Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan

Viesti  ainoboy La Joulu 11, 2010 7:47 am

Ihan ekana menen deviantarttiin, ja etin sieltä inspiskuvia. Sen jälkeen kirjaan ficin juonen ylös ja sunnittelen mahdolliset OC:t.

Itse kirjoittaminen onnistuu multa kyllä missä vaan, paitsi jos kuuntelen lätkämatsia samaan aikaan. Voin kirjoittaa viiden minuutin tai viiden tunnin pätkissä.
ainoboy
ainoboy
Raapustelija

Viestien lukumäärä : 26
Join date : 08.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan Empty Vs: Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan

Viesti  BrainDead Ma Joulu 13, 2010 5:34 am

Pystyn kirjoittamaan periaatteessa missä vain, jos inspistä ja innostusta on tarpeeksi. Harmi vain, että kovin harvoin ne viihtyvät yhdessä... Ja usein saan ne parhaimmat ideat keskellä yötä, ja silloin ei tule koneelle kaivauduttua Very Happy Koulussa en kuitenkaan missään nimessä ala kirjoittamaan ficciä, saatan merkitä tarinan idean ja pääkohdat muistiin, että voin sitten myöhemmin kotona tarkastella mitä sain aikaan ja lähteä työstämään ficciä eteenpäin.

Mutta olen myös huomannut tiettyjä asioita, jotka liittyvät kirjoittamiseeni:
1. Musiikki. Se soi muutenkin ihan koko ajan, joten kirjoittaminen ilman sitä tuntuu hassulta (vaikka joskus jos oikein innostun, unohdan kokonaan pistää musiikkia soimaan). Aika usein myös valitsen sellaista musiikkia, jossa ei ole sanoja tai sitten en osaa sanoja ulkoa, sillä jos keskittymiseni lähtee vähänkään herpaantumaan, alan vain laulaa mukana ja en saa sitten mitään aikaiseksi. :3 Ja jos teen angstista tarinaa, kuuntelen myös angstisempaa musiikkia. Huumorificcejä kirjoittaessani kuuntelen usein räppiä.
2. Venyttely. Yleensä venyttelen aina ennen koneelle tuloa, ja jos minulla on idea, alan kirjoittamaan ficciä heti kun tulen koneelle. Mutta se myös saa veren kiertämään, olo tuntuu lämpimältä ja mieli on virkeämpi. Jos en muuten jaksa/viitsi venytellä, venyttelen ainakin niska-hartiaseudun, koska mulla hartiat ja niska jumittuu äärimmäisen helposti, sattuneista syistä. Ja jos jokin paikka on jumissa tai kipeä, kirjoittamisesta ei tule yhtään mitään!
3. Kahvi tai limsa. En osaa syödä kirjoittaessani, mutta hyvin usein juon jotain. Yleensä limsaa, mutta joskus suosin myös kahvia.
4. Sopiva mieliala. En myöskään saa olla liian väsynyt alkaessani kirjoittamaan. Jos kirjoitan huumoria, en kuitenkaan kykene kirjoittamiseen, jos oma oloni on sekopäinen tai olen muuten vain todella iloinen tai innostunut jostakin ihan muusta kuin kirjoittamisesta. Angstin kirjoittaminen sen sijaan sujuu myös silloin, kun on itse ahdistunut. :d

Yksi ehto kuitenkin on sille, että onnistunu kirjoittamaan. En pysty puhumaan tai kirjoittamaan mitään muuta, joten aina kun teen ficciä, mesen pitää olla poissa päältä. Samoin välttelen kännykän käyttöä, ja usein kunnon kirjoitusputken pilaa se, kun joku soittaa tai tulee viereen höpöttämään jotain. Eli pitää olla täydellinen rauha vain ficin tekemiseen.
BrainDead
BrainDead
Kynäniekka

Viestien lukumäärä : 60
Join date : 11.11.2010
Ikä : 30

Takaisin alkuun Siirry alas

Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan Empty Vs: Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan

Viesti  munchlax La Joulu 18, 2010 5:16 am

( Melkein itkettää lukea miten toiset suunnittelee tekstejään. )


Mulle kirjoittamiseen ei ole muodostunut kummoisia rutiineita, kuten välinettä, paikkaa tai jotain inspiroivia tekijöitä taustalle - se menee aina vähän miten sattuu.

Ehkä ainoa yhdistävä tekijä on se, että mun teksti muodostuu alustalle, oli se word, paperi tai vaikkapa käsivarsi, yleensä silkkana ajatuksenvirtana.
Prosessi etenee suunnilleen näin:

1. Saan inspiraation, luonnollisesti. En tykkää yhtään kirjoittaa hampaat irvessä ilman mitään ideaa. Koulussa meidän aineet ovat valitettavan usein tylsiä asiatekstejä, kuten analyysejä, tiivistelmiä etc., ja mun sydän sykkii vaan fiktiiviselle kirjoittamiselle.

Inspeistä vielä sen verran, että hyvät elokuvat, kauniit valokuvat ja vaikkapa ihan yksittäiset vuorosanat voi saada mun mielikuvituksen pursuamaan. Hyvänä esimerkkinä taannoin katseltu Hurricanen musiikkivideo ( joka musta tuntui kyllä enemmän lyhytelokuvalta ). Tuon jälkeen oli todella tyhjentävä fiilis, ja ainoana asiana päässä oli vaan halu tehdä jotain yhtä hienoa.

2. Ajatus ja juoni muodostuvat pieniksi kohtauksiksi, kuin katsoisin mielessäni elokuvaa, ja kirjoitan ylös niiden tuomat fiilikset. Yleensä tässä vaiheessa mun ajatus lentää, ja kun lopulta lopetan, mulla ei parhaimmillaan ole harmainta aavistusta siitä mitä olen tehnyt. Tätä on aika vaikea selittää ilman, että kuulostaisin hullulta :--------------D

3. Pistän raapaleen talteen ja palaan selailemaan sitä kirjoitusfiiliksen tullen. Yleensä koneella kirjoittaessani poimin työpöydällä olevasta inspikansiosta erillisiä ideoita ja yhdistelen niitä isompaa ficciä kirjoittaessa.

--- kas näin, siinä enemmän tai vähemmän epäselvä selonteko. Lisäksi voin huikata, etten kovinkaan usein betauta tekstejäni, ihan siitä yksinkertaisesta syystä etten tunne siihen halukkaita ( ja sen jalon lajin kunnolla osaavia ). Halukkaat saavat ilmoittautua 8------)
munchlax
munchlax
Amatööritonttu

Viestien lukumäärä : 15
Join date : 13.11.2010
Ikä : 28

Takaisin alkuun Siirry alas

Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan Empty Vs: Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan

Viesti  Horaaneko La Joulu 18, 2010 11:11 pm

Miksi itkettää kun luet viestejämme, ystäväiseni??? cat
Olen saanut teiltä mahtavia ideoita! Oli tästä topicista näemmä jotain hyötyä! Twisted Evil
Kiitos BrainDead mahtavista ideoistasi. Itse en tajua koskaan venytellä ennen kirjoittamista, ja siiten valitankin koko loppupäivän mahtavista hartia/niskakivuista. Suspect
Valaistus on muuten myös mulle tärkeä juttu. En pysty kirjottamaan ihan täysin pilkkopimeässä, koska se sattuu silmiin. Ja taas liian kirkkaassa valossa kirjoittaminen saa päänsäryn aikaan. Siksi sopivan himmeä, hämärä valo on se kaikkein paras. Romanttista ficciä on ihunaa kirjottaa kynttilän valossa. Razz
Horaaneko
Horaaneko
Ficcari

Viestien lukumäärä : 111
Join date : 07.11.2010
Ikä : 31
Paikkakunta : Under the bed

Takaisin alkuun Siirry alas

Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan Empty Vs: Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan

Viesti  envyy Ma Heinä 04, 2011 11:41 pm

Minulle on kirjoittaessa myös hyvin tärkeää, se että minulla on ns. sisäinen rauha, joka auttaa keskittymään. Toki angstisena voin kirjoittaa ficcejä, mutta silloin kun on oikeasti surua, huolta ja stressiä, ei edes surullinen teksti onnistu, sillä minulla ei ole keskittymiskykyä kirjoittaa.
Luulen, että se johtuu siitä, kun on mieli niin täynnä huolta, ettei pysty sukeltamaan siihen toiseen maailmaan ollenkaan. Olen huomannut, että sellaisina päivinä olen vain apaattisena tuijottanut Wordia, enkä saanut kirjaintakaan kirjoitetuksi, vaikka inspistä olisi.

Onko teillä sama ongelma, vai pystyttekö surussannekin kirjoittamaan?
envyy
envyy
Raapustelija

Viestien lukumäärä : 47
Join date : 09.11.2010
Ikä : 31

Takaisin alkuun Siirry alas

Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan Empty Vs: Milloin on hyvä lähteä kirjoittamaan

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa