Fanficcarien luokka
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Nutin äänitehosteet

+3
ainoboy
Jatt-An
Nuti
7 posters

Siirry alas

Mitä tuumit käyttämistäni äänitehosteista?

Nutin äänitehosteet I_vote_lcap10%Nutin äänitehosteet I_vote_rcap 10% 
[ 1 ]
Nutin äänitehosteet I_vote_lcap10%Nutin äänitehosteet I_vote_rcap 10% 
[ 1 ]
Nutin äänitehosteet I_vote_lcap30%Nutin äänitehosteet I_vote_rcap 30% 
[ 3 ]
Nutin äänitehosteet I_vote_lcap40%Nutin äänitehosteet I_vote_rcap 40% 
[ 4 ]
Nutin äänitehosteet I_vote_lcap10%Nutin äänitehosteet I_vote_rcap 10% 
[ 1 ]
 
Ääniä yhteensä : 10
 
 

Nutin äänitehosteet Empty Nutin äänitehosteet

Viesti  Nuti To Joulu 09, 2010 10:41 pm

Olen kuullut vähän vaihtelevia kommentteja ficeissä käyttämistäni äänitehosteista (esimerkki täällä), ja haluaisin kuulla mielipiteitä enemmän. Ovatko siis käyttämäni äänitehosteet mielestäsi hyvä vai huono juttu ja miksi? Tahtoo tietää Smile
Nuti
Nuti
Admin

Viestien lukumäärä : 187
Join date : 06.11.2010
Ikä : 33
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu

http://fanficluokka.omapalsta.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Nutin äänitehosteet Empty Vs: Nutin äänitehosteet

Viesti  Jatt-An Pe Joulu 10, 2010 9:35 am

Vastasin, että joskus toimii ja joskus ei. Tavallaan tykkään noiden käytöstä, tuovat tietynlaisen vivahteen teksteihisi ja lisää kirjoitustyylisi omaperäisyyttä, mikä on mielestäni tosi hyvä juttu. Vaikkei katsoisi kirjoittajan nikkiä niin lukiessaan tajuaisi viimeistään äänitehosteiden kohdalla että hei, täähän on Nutin kirjoittama.
Toisaalta kumminkin tuntuu, että käytät niitä välillä vähän liikaa. Niinkuin nyt tuossa linkkaamasi tekstin alussa esimerkiksi. Mutta makuasiahan se on.

Ja pakko vielä sanoa, että tuo "kop, kop, kopkopkopkopikopi vierviervier" oli aikas rakastettava äänitehoste.
Jatt-An
Jatt-An
Kynäniekka

Viestien lukumäärä : 58
Join date : 08.11.2010
Ikä : 29
Paikkakunta : Pori

http://jatt-an.deviantart.com/

Takaisin alkuun Siirry alas

Nutin äänitehosteet Empty Vs: Nutin äänitehosteet

Viesti  Nuti Pe Joulu 10, 2010 9:40 am

Kiitos mielipiteestäsi. Tosiaan, en aio täysin katkoa niitä pois, mutta mistä kannattaisi vähentää? Millaiset äänitehosteet olisi parasta pitää poissa? Tahtoo tietää o.O
Nuti
Nuti
Admin

Viestien lukumäärä : 187
Join date : 06.11.2010
Ikä : 33
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu

http://fanficluokka.omapalsta.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Nutin äänitehosteet Empty Vs: Nutin äänitehosteet

Viesti  Jatt-An La Joulu 11, 2010 4:57 am

En sanoisi, että mitään tiettyjä äänitehosteita kannattaisi jättää pois, niitä ei vaan kannattaisi pistää peräkkäin kovin montaa. Itselleni pisti vähän silmään jo tuo alun kolme peräkkäistä äänitehostetta, yksittäisinä ne toimisivat mielestäni paremmin. Sama homma kuin vähän kaikissa muissakin tehokeinoissa, sopivissa määrin ne tepsivät, mutta liian usein käytettynä terä katoaa.
Jatt-An
Jatt-An
Kynäniekka

Viestien lukumäärä : 58
Join date : 08.11.2010
Ikä : 29
Paikkakunta : Pori

http://jatt-an.deviantart.com/

Takaisin alkuun Siirry alas

Nutin äänitehosteet Empty Vs: Nutin äänitehosteet

Viesti  Nuti La Joulu 11, 2010 5:18 am

Ahaa! Minulle on usein kommentoitu äänitehosteiden epäselvyydestä tai outoudesta, mm. n.fi:ssä olevassa ficissäni "Jalo kuuma vesi" ilmestyi joitain vähän epätavallisempia. Miten olisi se, jos jokaisen äänitehosteen välissä vähän kuvailisi, mistä se ääni tuli? Parantaisiko se tilannetta? :3
Nuti
Nuti
Admin

Viestien lukumäärä : 187
Join date : 06.11.2010
Ikä : 33
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu

http://fanficluokka.omapalsta.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Nutin äänitehosteet Empty Vs: Nutin äänitehosteet

Viesti  Jatt-An La Joulu 11, 2010 10:32 am

Joo, voisi toimia. Pointtina siis nimenomaan se, ettei niitä äänitehosteita ole niin montaa peräkkäin. Ettei lukijasta ala tuntua, että lukee/kuuntelee pelkkiä äänien sarjaa.: D
Jatt-An
Jatt-An
Kynäniekka

Viestien lukumäärä : 58
Join date : 08.11.2010
Ikä : 29
Paikkakunta : Pori

http://jatt-an.deviantart.com/

Takaisin alkuun Siirry alas

Nutin äänitehosteet Empty Vs: Nutin äänitehosteet

Viesti  ainoboy Ti Joulu 14, 2010 2:25 am

Tää tulee ny suoraan, mutta iteppä pyysit kommenttia =D elä suutu ((=

Mua ärsyttää aivan h*lvetisti ne sun äänitehosteet. Aina kun luen jotain sun ficciä, tekis mieli suunnilleen paiskaa kone seinää ja karjua ku tulee just tollane kopikopi - juttu tms. No okei ei ehkä noin pahasti mutta hermot menee kuitenki.

Ite oon vahvasti sitä mieltä, että ääniefektit ei kuulu ficciin. Tottakai silloin voin laittaa jos esim. Naruto selittää että 'siitä kuulu semmone puf ku se katos'. Silloin ne sopivat (olipa muuten harvinaisen tökerö esimerkki mulla -.-)
Mutta muuten vältän ääniefektejä ficeissä kuin ruttoa. Mielestäni on paljon parempi selittää, että kuului pientä kopinaa kolikon vieriessä pitkin lattiaa. Uskoakseni kaikki tietävät miltä kopina kuullostaa =D

Mutta toki jos haluat itse pitää nuo ääniefektit ja säilyttää ne kirjoitustavassasi, pidä ne. Mikäs minä olen sinua estämään =D sinun kirjoitustyylisihän se loppujenlopuksi on =D
ainoboy
ainoboy
Raapustelija

Viestien lukumäärä : 26
Join date : 08.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Nutin äänitehosteet Empty Vs: Nutin äänitehosteet

Viesti  Nuti Ti Joulu 14, 2010 2:49 am

Kiitos rehellisestä mielipiteestäsi. Smile Näiden ja tulevien kommenttien perusteella sitten mietin ääniefektipolitiikkani tarkemmin.
Nuti
Nuti
Admin

Viestien lukumäärä : 187
Join date : 06.11.2010
Ikä : 33
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu

http://fanficluokka.omapalsta.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Nutin äänitehosteet Empty Vs: Nutin äänitehosteet

Viesti  envyy Ti Joulu 14, 2010 5:45 am

Mielestäni ääniefektit toimivat aika harvoin. Toimivat efektiot ovat yleensä vain yksittäisiä, ehkä enemmän huumorilla höystettyinä toimivimpia.

Ääniefekteistä tulee useammin mieleen jokin sarjakuva. Jos tekstissä lukee vierinvierin tjv. en osaa hahmottaa sitä vierimisenä, vaan kuvittelen eräänlaisen tyhjän sarjakuvaruudun, jossa lukee vierinvierin. Äh, huonosti selitin, mutta toivottavasti tajusit pointtini.

En siis sanoisi, että kaikki ääniefektit tulisi karsia, mutta mielestäni niiden käyttöä tulee harkita tarkoin. Pieni kukkanen siellä, toinen täällä. Vähän niinkuin joulukuustakaan ei pidä koristella liian yksipuolisesti, muutama punainen pallo riittää. Kummallinen vertaus, mutten sitä paremmin osaa selittää. : D
envyy
envyy
Raapustelija

Viestien lukumäärä : 47
Join date : 09.11.2010
Ikä : 31

Takaisin alkuun Siirry alas

Nutin äänitehosteet Empty Vs: Nutin äänitehosteet

Viesti  BrainDead To Joulu 23, 2010 3:02 am

Jos itsekin vielä tunkisin mielipiteeni tänne... :3

Eli mun mielestä äänitehosteet toimivat aika harvoin ja minusta on jopa rasittavaa lukea yhtään mitään, missä niitä on liikaa.
Eli nyt tuosta antamastasi esimerkistä:
Thunk!

Plop!

…kop, kop, kopkopkopkopikopi vierviervier…


Mun mielestä tossa on liikaa kaikkea. Tuota kopinaa ja vierinää olisi riittänyt vähemmänkin, tai sitten osan äänistä olisi voinut vain kuvailla. Itse pidän enemmän siitä, että ääniä kuvaillaan tarkasti. Joissakin kohdissa ääniefektit ovat ok, esim. repliikit tai jokin tilanne, esim; Tumph! Jirayan summonoima sammakko ilmestyi tyhjästä... Okei vähän huono esimerkki, mutta varmaan ymmärsit, mitä tarkoitan. Very Happy

Uskon, että nämä efektit on semmoinen asia, joka jakaa mielipiteitä. Ainakin sun kirjoituksiin ne tuovat persoonallisuutta, itse en ainakaan ole kovin mittavasti nähnyt sellaisia ficcejä, joissa äänitehosteita tosiaan olisi. Ja jos tarina muuten on todella hyvä, niin mitä sitä nipottamaan kamalasti vain sen takia, että siinä on efektejä, vaikkei semmoisista pitäisikään.

(Miksi muuten luin tuosta Bleach-ficistä mod soulin mad soulina... XD)
BrainDead
BrainDead
Kynäniekka

Viestien lukumäärä : 60
Join date : 11.11.2010
Ikä : 30

Takaisin alkuun Siirry alas

Nutin äänitehosteet Empty Vs: Nutin äänitehosteet

Viesti  Horaaneko To Joulu 30, 2010 5:21 pm

Samaa mieltä ainoboyn kanssa. Ääniefektisi onkin yksi syy, miksi n.fi:ssä haluaisin aina pudottaa arvosanaa, mutta koska tiedän sen olevan tyylisi, en pudota.
Eihän kirjoissakaan ole ääniefektejä, ei ainakaan useimmissa. Itse pidän enemmän kuvaillusta äänestä. Otetaanpa esimerkki:


plop

Pisara tipahti veteen.

tiptiptip

Lisää pisaroita.


Ja näin sanoin kuvailtuna:

Hiljaisuuden rikkoi veteen putoava pisara. Se tuntui kovalta, liian kovalta ääneltä tyhjässä tilassa, hiljaisuuden ympäröimänä.

Pian yhtä ääntä seurasi monta samanlaista, ja autuas hijaisuus oli mennyttä.


Noniin joo anteeksi huono esimerkki. (rättiväsynyt valvotun yön jälkeen.)

Mutta siis; itse kyllä pidän enemmän ihan kuvailluista ääniefekteistä. Mutta koska sä, Nuti olet se ficcari, on sulla oma sananvalta ja omat mielipiteet. Jos pidät ääniefekteistäsi, en kiellä niitä, mutta kehotan vähentämään. Esim:
Jos ihminen kävelee käytävää pitkin, avaa oven ja astuu ulos, voisit tehdä ääniefektit vaikka vain niistä askeleista ja jättää oven narinat ja tuulen tuiverrukset kuvailun varaan. Wink
Horaaneko
Horaaneko
Ficcari

Viestien lukumäärä : 111
Join date : 07.11.2010
Ikä : 31
Paikkakunta : Under the bed

Takaisin alkuun Siirry alas

Nutin äänitehosteet Empty Vs: Nutin äänitehosteet

Viesti  Pikkuystävä To Joulu 30, 2010 9:54 pm

Minä taas pidän niistä oikein paljon. Tuovat mukavasti kirjoittamatonta tunnelmaa tekstiin, voin ikään kuin kuulla ne päässäni. (Olisi joskus hauska lukea fikki, joka alkaisi äänitehosteilla, en nimittäin läheskään aina tunnista, mistä äänestä on kyse.)
Tietysti olisi eri asia, jos käyttää vain äänitehosteita ja dialogia, mutta sinun tarinoissasi on ainakin kunnolla kuvailua muutenkin, joten minun mielestäni ne ovat hyvä lisä.

Pikkuystävä
Raapustelija

Viestien lukumäärä : 37
Join date : 07.11.2010
Ikä : 28

Takaisin alkuun Siirry alas

Nutin äänitehosteet Empty Vs: Nutin äänitehosteet

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa