Fanficcarien luokka
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Työpaikat ja niihin haku (mm. kesätyöt)

4 posters

Siirry alas

Työpaikat ja niihin haku (mm. kesätyöt) Empty Työpaikat ja niihin haku (mm. kesätyöt)

Viesti  Nuti Ma Helmi 28, 2011 8:36 am

Kun kerran kesätyöhakuilmot ovat joko osin ohi tai kuumimmillaan, ajattelin laittaa keskustelun pystyyn aiheesta. Onko kesätyöpaikka mielessä? Tai jopa saatu? Millaiset hommat kiinnostavat? Onko niksejä haastatteluihin ja hakemusten täyttämiseen?

Itse olen yrittänyt epätoivoisesti metsästää itselleni kandipaikkaa (=työpaikka, jonka ohessa tehdään jokin tutkimus aiheesta ja kirjoitetaan siitä oikein hieno selostus). Hakemuksia ollaan ilmeisesti vasta pyörittelemässä, mutta olen himpun huolissani oman kandipaikan löytymisestä: olen vähän jäljessä opinnoissani, eikä työkokemusta oman alan töistä ole ollenkaan. Parissa haastattelussa ollaan kyllä oltu. Noh, jos tänä vuonna ei nappaa paikkaa mistään, vaihtoehtona ovat sitten kesäopinnot. Saahan koulun fysiikan laboratorioista paremmin töitä ensi vuonna, kun on enemmän opintoja Smile

Parin työhaastattelun (ja ahkeran nettikahlaamisen) perusteella osaan muodostaa jo pari vihjettä työhaastattelu-untuvikoille (pätemisen tarvetta, hah, mutta ehkä tästä on hyötyä jollekulle):

---

1. TÄRKEIN: Valmistaudu haastatteluun henkisesti ja mieti yleisimpiin kysymyksiin vastaukset jo etukäteen, jottei haastattelussa tule hämmentäviä katkoja. Netistä löytyy hyvin asiasta, mutta itselleni on tullut varsinkin seuraavia:

-- "Miksi haluat töihin [nimenomaan] tänne? / Miksi haet tätä työtehtävää? / Mikä tässä työtehtävässä motivoi sinua?" Mieti, mikä annetussa työtehtävässä on motivoivaa/kivaa/hyödyllistä tulevaisuuden kannalta ja miksi ao. yritys/työtehtävä on kiinnostavampi kuin toiset yritykset/työtehtävät. Kannattaa ottaa selvää yrityksestä etukäteen, jotta osaa paremmin löytää syitä yrityksen kiinnostavuuteen! Esimerkiksi meikäläinen hakemssa kesätöitä Fortumilta: "Opiskelen fysiikkaa, ja jo tässä vaiheessa minua kiinnostavat energiatieteet. Haluaisin siis tutustua energiayhtiön työelämään jo tässä vaiheessa opintojani sekä saada kokemusta hommista X ja Y..."

-- "Kerro itsestäsi/vahvuuksistasi/heikkouksistasi." Valitse vaikka kolme hyvää piirrettäsi ja kolme huonoa piirrettäsi ja mieti niistä esimerkit (=työnantaja käsittää konkreettisesti, ettet viljele korulauseita vaan puhut täyttä faktaa). Esimerkiksi: "Teen asiat ajallaan ja vältän töiden jättämistä rästiin. Esimerkiksi kotitehtäviä tehdessäni pyrin tekemään ne mahdollisimman reippaasti ja palauttamaan ne ajoissa, jottei tule ruuhkia." Hyviksi piirteiksi kannattaa valita piirteitä, joista on erityisesen paljon hyötyä annetussa tehtävässä (esim. toimistoapulaisen on hyvä olla tarkka ja huolellinen kun taas kahvilatyöntekijän reipas ja iloinen). Huonoiksi piirteiksi kannattaa taas mainita piirteitä, joita voi korjata tai joista ei ole varsinaisesti haittaa töissä (sihteerin apulainen: "Siedän huonosti epäjärjestystä." tai "Minulla on ohjelmointitaidot ruosteessa, mutta voin virkistää muistiani kevään aikana."). Muista rehellisyys!



2. Pukeudu siististi ja sopivan virallisesti, tosin (varsinkin duunarihommissa) ylipukeutuminen ei kannata. Alipukeutumisella ja epäsiistillä pukeutumisella (farkut ja risa t-paita pankissa) haastattelija voi ajatella, ettet ota työnhakua tosissasi, ja ylipukeutumisella (kravatti mäkkärissä) haastattelija saattaa ihmetellä, että siedätkö ollenkaan sottaantumista työssä. Hyvä nyrkkisääntö asun virallisuuteen on pukeutua samassa hengessä kuin mitä haastattelijan uskoo pukeutuvan: pankissa voi olla kauluspaitaa, suoraa housua ja jopa kravattia, pyöräkorjaamossa taas riittää siistit normaalit vaatteet.


3. Perushyvä käytös kunniaan: hymyile, tervehdi, kättele, puhu asiallisesti. Ole ystävällinen myös vastaanottovirkailijalle yms., heidän mielipidettään hakijasta voidaan myös kysyä!


4. Mieti etukäteen jotain kysyttävää haastattelijalta. (Asia jossa allekirjoittaja on failannut.) Vaikutat kiinnostuneemmalta työtehtävästä, jos sinulla on jotain kysyttävää työstä (esim. työajoista tai työn käytännöistä). Kysyä voi vaikka tietäisikin jo etukäteen vastauksen, kunhan vastaus ei paista työnantajan nettisivustolla joka toisella sivulla!


5. Ihan rauhallisesti vain, se haastattelijakin on ihminen Smile Ja varsinkin rekrytointikonsultit tietävät, että useimmat työnhakijat jännittävät haastattelua - itse asiassa jännitys on omiaan kertomaan, että työhaastattelu on haastateltavalle tärkeä ja että hän ottaa sen tosissaan. Muutamissa työhaastatteluissa on tapana sekin, että ensin rupatellaan mukavia jännityksen laukaisemiseksi.


---

Muuta haasteloa aiheesta?
Nuti
Nuti
Admin

Viestien lukumäärä : 187
Join date : 06.11.2010
Ikä : 33
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu

http://fanficluokka.omapalsta.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Työpaikat ja niihin haku (mm. kesätyöt) Empty Vs: Työpaikat ja niihin haku (mm. kesätyöt)

Viesti  BrainDead To Maalis 03, 2011 9:12 am

Minä ainakin olen yrittänyt olla ahkerana kesätyönhakijana tässä kevään aikana. Tänä vuonna en ole kertaakaan työhaastatteluun päässyt, mikä on sinällään minulle helpotus, mutta toistaalta se on aika huono homma. Siinä kun voisi paremmin ilmaista itseään kuin paperilla...

Tosiaan olen täyttänyt hakemukset seurakunnalle ja muutamalle kaupalle, pitäisi ainakin yhdessä kaupassa vielä käydä hakemus täyttämässä ja vielä työkkärissä käydä täyttämässä lisää - ah niin ihania - hakemuksia (ts. vihaan niiden täyttämistä yli kaiken). Kävin kyselemässä jokaisen valokuvaamonkin läpi, mutta eivätpä ottaneet töihin.

Viime vuonna kun hain paikallislehteen, jouduin työhaastatteluun, ja sekin oli heti siinä yhteydessä, kun kävin kysymässä, onko töitä tarjolla. Onneksi kysymykset oli aika perusjuttuja; "miksi haluat tänne? mitkä ovat vahvuutesi?" jne, joihin olin osannut varautua. Ajattelin sitten, että haastattelu meni hyvin, kun vielä sain sen haastattelijan nauramaan sellaista hyväntuulista naurua, mutta eipä kuulunut soittoa kesän kynnyksellä. Hrmhrm...
Mutta nuo Nutin kertomat asiat ovat varmasti hyödyllisiä työhaastattelua ajatellen. Kysymyksiä tosiaan kannattaa esittää ja oikeasti olla kiinnostunut työstä, mutta palkasta tuskin kannattaa heti ekana kysyä. :DD

Taisin tosiaan tuolla löpinässä joskus valittaa siitä, kun täältä ei tunnu töitä saavan. Se kyllä on ihan totta, jos ei ole suhteita, niin on aika heikot mahdollisuudet. Nyt vain toivon, että perusjannua parempi kielitaitoni pelastaa, jos edes siitä ei ole apua, niin ei mee marjat tasan. Ja sekös minua ketuttaakin, kun kaikki työnantajat aina höpöttävät työkokemuksesta, mutta eihän sitä saa, jos ei töihinkään päästetä. Ihme touhua... :'D

Tänään kun oli koululla kesätyöfestarit, niin rupes itteeni jo ärsyttämään se, kun jokaiseen lomakkeeseen piti kehua itseään ja antaa mahdollisimman hyvä kuva. Loputon paasaaminen omista vahvuuksistaan ja hyvistä puolista tuntuu (näin minun näkökulmasta) vain turhanpäiväiseltä jeesustelulta, jonka jotkut vielä saattavat niellä ihan täysin. Tekisi mieli joskus vastata haastattelijalle, että "ei ole kyllä yhtään kokemusta ja ei kyllä kiinnostakaan", mutta empä taida vaarantaa työpaikkaa vain testimielessä. :d Mutta siinä ainakin olisi rehellinen ja suora vastaus, arvostaisikohan kukaan...
BrainDead
BrainDead
Kynäniekka

Viestien lukumäärä : 60
Join date : 11.11.2010
Ikä : 30

Takaisin alkuun Siirry alas

Työpaikat ja niihin haku (mm. kesätyöt) Empty Vs: Työpaikat ja niihin haku (mm. kesätyöt)

Viesti  envyy Pe Maalis 04, 2011 6:38 am

Itse oeln hakenut tänä vuonna tavallisesta aktiivisemmin kesätyöpaikkoja. Toissa kesänä kun pääsin suhteilla Very Happy Mutta nyt olen yritäänyt omin ansioin päästä. Tuntuu jo, että kaikki kesätyöhakemukset pursuavat ulos päästä. Olen tehnyt ainakin 20 hakemusta ja lisää olisi tarkoitus tehdä.

Olin eilen ensimmäisessä haastattelussani, puutarhaliikkeessä. Liike ei sijaitse kotipaikkakunnallani, mutta olen valmis matkustamaan. Haastattelu meni pääosin hyvin, kunnes päästiin "Onko mitään kysyttävää?" kohtaan. Olin etukäteen päättänyt mitä kysyn, mutta haastattelun aikana työnantaja kertoi jo kaiken, mitä olin aikonut kysyä. Siinä sitten pää punaisena yritin keksiä hatusta jonkun kysymyksen: "Niin kuinka monta työntekijää te otatte Keravan pisteelle?" Huimat 3. Iski kyllä vähän paniikki, että mahtaako päästä. Jos pääsisin, niin työt alkaisivat jo ensi kuussa. Peukut pystyssä tuloksia odotellessa.

Pieni vinkki on, että kannattaa hakea muillekin kuin kaupan aloille. En tiedä teistä, mutta monet ystäväni hakevat vain kauppoihin, jonne tietenkin kaikki hakevat. Hakekaa niihin "ihaniin" siivousfirmoihin ym, sieltä paikka saattaa vähän helpommin irrota.

Ja joo ,kiitos Nuti ohjeista, luin niitä paniikissa ennen haastatteluun menoa ;D
envyy
envyy
Raapustelija

Viestien lukumäärä : 47
Join date : 09.11.2010
Ikä : 31

Takaisin alkuun Siirry alas

Työpaikat ja niihin haku (mm. kesätyöt) Empty Vs: Työpaikat ja niihin haku (mm. kesätyöt)

Viesti  Genma Ma Maalis 07, 2011 10:37 am

Itse kun pääsin palkkatöihin, niin sain listata kaksi asiaa, jotka ovat haastatteluissa turn offeja.

1. Vaikka vaatimattomuus kaunistaa, niin ei kannata tehdä itsestään liian vaatimatonta. Isopäällikkö oli kuulemma todennut esimiehelleni minusta, että tuo mies ei osaa kehua itseään vaikka mikä olisi. Eli rohkeasti vaan haastatteluissa tuomaan niitä hyviä puolia esille.

2. Järki käteen palkka-asioissa. Olen kuullut ihan tarpeeksi näitä hölmöjä konsultoijia, jotka kertovat, kuinka hullu ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa. Tämähän on kaukana totuudesta, sillä hyvän käsityksen saa, kun käy tutustumassa oman alan liiton sivustoihin. Työehtosopimuksiin sisältyy taulukkopalkat, josta näkee oman palkkansa.

Tämmösiä ohjeita vanhalta AY-mieheltä.
Genma
Genma
Kynäniekka

Viestien lukumäärä : 61
Join date : 07.11.2010
Ikä : 48
Paikkakunta : Helsinki

Takaisin alkuun Siirry alas

Työpaikat ja niihin haku (mm. kesätyöt) Empty Vs: Työpaikat ja niihin haku (mm. kesätyöt)

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa