Fanficcarien luokka
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla?

+5
Jatt-An
Vuuruu
Nuti
Hidefini
Neriah
9 posters

Siirry alas

Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla? Empty Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla?

Viesti  Neriah Ma Huhti 18, 2011 2:23 am

Kaikki ovat varmasti törmänneet jossain vaiheessa fikkausuraansa huumorificceihin.

Kaikki ovat vielä varmemmin törmänneet huonoihin huumoriteksteihin. Mutta mikä tekee huumorificistä huonon?

Mikä teitä naurattaa? Onko se musta huumori, vessavitsit vai kaikki alatyylinen tavara, vai suostutteko hymyilemään ainoastaan älykkäälle ja verbaalisesti taidokkaasti muotoillulle hyymörille?

Itse luen huumorifikkejä hyvin vähän siksi, että ääliöhuumori on vallannut alan. Olen aina törmännyt ääliöhuumorifikkeihin hyvää ja huvittavaa tekstiä etsiessäni, etten enää viitsi edes yrittää. Silti, ääliöhuumori naurattaa minua. En kuitenkaan koskekaan huumoritopikeihin ellei ole pakko, sillä minua on ruvennut kyllästyttämään se typerän huumorin määrä mikä sieltä silmille sataa. Siltikään mieltäni ei ylennä lukea snobisti kirjoitettua nirppanokkatekstiä jokaisen ääliöhuumoritekstin lopussa: "Tää ei edes naurattanut, opettele kirjoittamaan."

Mikä teidän (monimutkainen) suhteenne huumoriin on? Käykö kaikki vai nauratteko ja huvitutteko harvoin? (Tässä ei sitten lasketa pikkutunneilla luettuja, hiritystä herättäneitä tekstejä. Oletetaan olevamme kaikissa ruumiin ja sielun voimissamme.)
Neriah
Neriah
Amatööritonttu

Viestien lukumäärä : 2
Join date : 18.04.2011
Ikä : 31

http://beyond-wonderland.arkku.net/f

Takaisin alkuun Siirry alas

Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla? Empty Vs: Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla?

Viesti  Hidefini Ma Huhti 18, 2011 8:32 am

Huumorificit... Joo siis. Ite kierrän ns. ällöhuumorificit kaukaa, ylipäänsä kaikki huumorificit. Tietty joitain hassuja voi tulla luettua, mutta muuten. Ehkä mikä saa lukemaa on se ficin kirjottaja, jos tiedän että kirjottaja on hyvä kirjottamaan niin sitten luen. Neriahin vaihtoehdoista voisin varmaan yhtyä tohon älykkääseen, verbaaliseen huumoriin, joka todellisuudessa sittenkin taitaa olla vain omaa mielikuvituksen tuotetta huumorinsa puolesta.

Mutta kuitenkin.. Omasta mielestä huumori on hyvää, kun se on piilohuumoria ja tapahtumakomiikkaa tai sitä tavallista vittuilua, sarkasmia tai ironiaa. Tykkään juuri siitä mikä on kaikkein vaikein kirjottaa taikka ylipäätään toteuttaa, mutta just siks. Kaikki väkisin väännetyt ei oo enää hauskoja, ne on tyhmiä ja tylsiää ja niihin kyllästyy.

Paras humoristikirjottaja, joka on tullu vastaa, on drots (joku tokio hotel forkka tai -ficcisivusto, jolla henkilö seikkailee, jos oikein muistan voi kai löytyä finistäkin, en kuitenkaa lupaa mitää). Drotsin ficeissä on just sellast piilokomiikkaa ja sarkasmia ja hyviä iskulauseita. Drots vaan saa kaiken koottuu sellattii hyvin yhteen, niin että siinä pysyy tolkku ja siinä on juoni myös sen huumorin lisäksi, esim. alastonjuoksu ympäri kaupunkia vihane appiukko perässä -ficci kuuluu drotsin parhaimmistoo, eikä varmaa kukaa nyt usko, että siitä saisi kunnolla, todella hyvän ficin aikaseks, mutta oikeesti se on helmi.

Mutta, se huono komiikka. Okei. Huonoa on se, että väännetään puusta asiaa. Väkisin yritetää ujuttaa sinne niitä vitsejä sekaan, ei se onnistu. Ei todellakaan. Jos väkisin on vitsi vitsin perää, niin ei sitä jaksa lukea. Ei todellakaan. Siinä ei oo enää ficciä, siinä on vain vitsejä, eikä mitää lukemisen arvoista. Huonoa on myös epäonnistunut tapahtumakomiikkaa. Okei. Harvoin lukee ylipäätään missää hyvää tapahtumakomiikkaa, ei edes tule mieleen yhtään ficciä, eikun ootas, yks drotsin ficci, mutta kuitenkin, siis ei tule mieleen yhden lisäksi yhtään toista, jossa olis hyvää tapahtumakomiikkaa.

Ehkä huumorificeistä myös tekee niitä surkeaksi, että yritetää kopioida tarkasti joku tilanne, eikä jätetä sitä sellattii heitoksi sinne, vaan se kerrotaan pilkulleen. En mä tiiä miten tän selittäisin, mutta jos se jätetää heitoksi, niin siinä pysyy tunnelma, toisin kuin pilkunviilaamiskerronnalla. Luin kerran todella surkean huumorificin, mutta nauroin itteni kipeeks. Siinä ei kerrottu mitään tarkasti, vaan vedettiin sitä sun tätä siihen kerrontaan ja heitettii hahmoja tyyliin riidasta pissiikö kanat vai ei asiaan missä pannaan seuraavaksi. Jos muistan niin ficin nimi tais olla "Mistä kanat pissii" tai joku vastaavaa.
Hidefini
Hidefini
Raapustelija

Viestien lukumäärä : 37
Join date : 08.11.2010
Ikä : 31

http://insanityworld.webs.com/

Takaisin alkuun Siirry alas

Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla? Empty Vs: Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla?

Viesti  Nuti Ma Huhti 18, 2011 8:56 am

Kuten TvTropes.org asian viisaasti ilmaisee: "Crack-ficit ovat maailman helpoin ficcityyppi kirjoittaa, mutta maailman vaikein ficcityyppi kirjoittaa hyvin."

Itse yleensä kierrän huumorificit kaukaa, koska liian usein meikäläiselle tulee sellainen olo, että huumorinficin kirjoittaja yrittää luoda tekosyyn hahmojen OOC:mäiselle käytökselle. Kuitenkin monet parhaista näkemistäni ficeistä ovat kuitenkin huumorificcejä, eli huumoria voi tehdä myös hyvin.

Omia kriteereitäni onnistuneelle huumorille:

- Jokin järki ja sopivasti IC:tä. Mielestäni hahmon käytös saa olla huumorificissä vähän OOC:ta, mutta jokin tuntuma alkuperäiseen hahmoon pitää silti säilyttää. Jos otetaan esimerkkiä Narutosta, niin minun mielestäni hyvää Gaara-huumoria ei ole se, että Gaara kirkuu huvipuistossa ja kiukuttelee pikkutyttömäisesti hattarasta. Tämä johtuu siitä, ettei huumorin aiheella viitata Gaaraan ollenkaan. Sen sijaan jos vitsailtaisiin vaikka sillä, miten Gaara sulloutuu hiekkapallon sisälle vähäisestäkin ärsykkeestä, se olisi paaaljon parempi - silloin oikeasti vitsaillaan Gaarasta ja tämän ominaisuuksista! Tässä tilanteessa Gaara voi myös mielestäni käyttäytyä hieman OOC:sti (esim. olla perusversiota säikympi tai temperamenttisempi), mutta on kuitenkin pidettävä pohja alkuperäiseen hahmoon.
Jos otetaan perinteinen komediaparien suosima "funny man - straight man" -asetelma, niin yleensä ennestäänkin koheltavat hahmot kannattaa mielestäni laittaa funny maniksi ja vakavat straight maniksi.

- Jokin mikä naurattaisi oikeastikin. Mielestäni härskit seksistivitsit tai "yhyy toi raiskas mut"-huumori on varsin mautonta. Joku hormonihyrryinen yläastelainen ehkä kikattelisi sille, mutta minua se lähinnä ärsyttää. Sama juttu rasismista ja vammaisuuden haukkumisesta.

- Luonteva osa tarinaa, kuten Hidefini jo sanoi, ja tilannehuomiointi. Ihan sama juttu kuin tosielämän komiikka: just kohdalle osuneet vahinkosattumukset naurattavat usein enemmän kuin täysin aiheeseen liittymättömät vitsit.

...piti keksiä yksi mutta ei tullut mitään mieleen. Noilla pelastaa jo paljon.
Nuti
Nuti
Admin

Viestien lukumäärä : 187
Join date : 06.11.2010
Ikä : 33
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu

http://fanficluokka.omapalsta.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla? Empty Vs: Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla?

Viesti  Vuuruu Ti Huhti 19, 2011 6:50 am

Hyviä pointteja.

Mikäs minua naurattaa... Nimenomaan musta huumori, sarkasmi ja ironia, nämä huumorin pimeät puolet. En yleensä noita huumorificcejä lueskele, mutta mustaa-huumori-ja-paljon-ironiaa- ficcejä tulee luettua. Huumoria en kirjoita siitä yksinkertaisesta syystä, että se menee yli osaamisalueeni ^^'

Mutta tuosta synkästä huumorista puhuttaessa on pakko mainita eräs Horaanekon ficci nimeltä "Perkeleen tylsä veitsi". Ajattelin ensin, että mikä mikä tämä on, Sasuken angstauksesta tehdään pilaa, saako tälle edes nauraa? Kyllä, se on ehkä paras lukemani huumorificci, johtuen nimenomaan tuosta piilohuumorista; angst angst angst käärmepehmolelu angst angst...
En nyt tiedä, saiko tuosta selvää, mutta tätä suunnilleen tarkoitin; jos haluaa luoda huumorificin kovasta, synkästä ja/tai surullisesta tyypistä (Gaara, Sasuke, Neji..), loistava keino on kirjoittaa hänestä ihan omana itsenään, mutta punoa kirjoitelman sekaan pieniä, hädin tuskin näkyviä, vitsejä.
Joskus voi myös vähätellä hahmon ongelmia, ja vääntää niistä emo-kid-huumoria (esim. eräs Kinoko-nimisen ficcarin tekemä "Särkyneitä sydämiä"). Tällöin pitää kuitenkin muistaa, ettei tee hahmosta liian teennäistä tai OOC:mäistä, eihän Gaarakaan kuljeskele Sunassa ympäriinsä viiltelyjälkiä esitellen ja Linkin Parkia lauleskellen? (sitä paitsi ensiksi mainittu ei olisi edes mahdollista ennen Shukakun poistamista) Jos kuitenkin tekee Gaarasta kajalin suurkuluttajan ja Sasukesta My Chemical Romancen suurimman fanin, riippuu ficcarin kirjoitustaidoista, tuleeko ficistä mitään.

Mietteitäni mustasta huumorista, muuta en paljoa lueskele.

Ai niin, Mary Sue- huumori piristää aina! = D "Mary Suen kostoh ~!" ja "Mary Suen paluuh~!" ovat laatuviihdettä xD
Vuuruu
Vuuruu
Raapustelija

Viestien lukumäärä : 35
Join date : 24.02.2011
Paikkakunta : Kososen vaatekaappi >:3

Takaisin alkuun Siirry alas

Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla? Empty Vs: Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla?

Viesti  Jatt-An Ke Huhti 20, 2011 6:25 am

En ole huumorificccien ystävä. En ollenkaan. Lähinnä koska tuntuu, että huumorificit ovat yleensä tätä ääliöhuumoria, jota en siedä viihteessäni ja jota en pidä lainkaan hauskana ellen ole valvonut 24+ tuntia putkeen.

Tykkään kanssa eniten sellaisesta huumorista, joka on verbaalista ja älykästä. Sellaisen huumorin ei välttämättä tarvitse edes saada nauramaan, pidän sitä viihdyttävänä jos se vain on jollain tapaa fiksua ja aiheuttaa sellaisen "ahaa, NYT mä ymmärsin" -reaktion. Myös tilannekomiikka on mieleeni, mutta ei aina. Esimerkiksi hyvin harva telkkarin sitcom saa minua nauramaan, mutta sitten kun se saa niin räkätän telkkarin edessä aivan hulluna (*köhh*That '70s Show*köhh*).
Niin ja pidän myös paljon sellaisesta huumorista, jolle ei oikein tiedä, pitäisikö nauraa vai ei. Tätä on vähän vaikea selittää, mutta jos joku on lukenut Ester Pärbergin tarinoita -sarjakuvan niin tietää ehkä mistä puhun.


Mielestäni huumorificin tekee huonoksi se, että vitsejä yritetään pakottaa. Sen sijaan, että ne olisivat sujuva osa kerrontaa, niitä tungetaan ihan joka väliin ja yritetään saada ficistä hauska vaikka väkisin. Olen Hifenin kanssa samaa mieltä siitä, että vitsiä ei saa jäädä turhaan viilailemaan ja selittelemään, se tappaa tunnelman aika tehokkaasti. Myös "huumorin" repiminen sillä, että hahmot ovat aivan täysin OOC saa minut enemmänkin naamapalmuilemaan kuin nauramaan.

Lisäksi kehottaisin kaikkia huumorificcareita jättämään sen capslockin pahoinpitelyn väliin. Ei se ficci muutu yhtään sen hauskemmaksi vaikka 95% dialogista olisikin isoja kirjaimia. Kiitos.
Jatt-An
Jatt-An
Kynäniekka

Viestien lukumäärä : 58
Join date : 08.11.2010
Ikä : 29
Paikkakunta : Pori

http://jatt-an.deviantart.com/

Takaisin alkuun Siirry alas

Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla? Empty Vs: Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla?

Viesti  BrainDead To Huhti 21, 2011 11:41 pm

Nuti kirjoitti:Jos otetaan esimerkkiä Narutosta, niin minun mielestäni hyvää Gaara-huumoria ei ole se, että Gaara kirkuu huvipuistossa ja kiukuttelee pikkutyttömäisesti hattarasta. Tämä johtuu siitä, ettei huumorin aiheella viitata Gaaraan ollenkaan.
Niin totta! Olen lukenut muutaman "huumorificin", ja se on just sitä sarjaa, että Gaara hyppii laulellen vaaleanpunainen essu päällä ja monet muutkin hahmot ovat ihan päättömiä. Se on mun mielestä enemmän sellaista pakotettua huumoria, kuin laatuhuumoria (onko se edes sana...)

Huumorificit ovat mielestäni ihan parasta, kunhan ne oikeasti on kirjoitettu hyvin ja se huumori on hyvää. Mikähän mun mielestä sitten on hyvää huumoria?
a) tilannekomiikka
b) randomit repliikit joltakin hahmolta ja sellainen sekoilu, jota voisi ihan oikeasti tapahtua
c) sarkasmi, ironia, (piilo)vittuilu, ns. musta huumori
Siinä kai nyt oli muutamia.. En nyt jaksa enempää ajatella, mutta sitten mun mielestä huonoa huumoria on vessahuumori, alapäähuumori, kaikki rasistinen, päätön ja väkisin väännetty huumori ja jo liian kulutetut vitsit. Toki melkein mikä vain naurattaa, jos on tarpeeksi valvonut, mutta nyt ei ajatella sitä :D
BrainDead
BrainDead
Kynäniekka

Viestien lukumäärä : 60
Join date : 11.11.2010
Ikä : 30

Takaisin alkuun Siirry alas

Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla? Empty Vs: Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla?

Viesti  Bai-Ju-Li Ke Kesä 22, 2011 4:08 am

Kiva kuulla, että Mary Suen kostoh~! miellytti. Minulla on uusi mustaan huumoriin perustuva ficci-idea mielessäni, mutta olen jo ryhtynyt miettimään, pitäisikö unohtaa koko idea, sillä.......

Siinä on Sasuke, joka on niin OOC ettei mitään rajaa, sekä niin ni-----ii----n mustaa MAUTONTA huumoria, että minua on ryhtynyt epäilyttämään. Aivan oikeasti MAUTONTA.

Mutta minua naurattaa useimmiten sellainen huumori, joka on tilannekomiikkaa. Tykkään kyllä itse kirjoittaa mautonta, mutta nauran itse eniten esim. sarjan Yankee-kun to Meagne-chan - sarjan huumorille. (Tiedättekö sarjan? Ihan paras.) Se sekoittaa tilannekomiikkaa ja romanssia, sekä kiroilua ja vessahuumoria. Esim. Shinagawa-niminen poika joka on häirikkönuori, on saanut riesakseen Adachi-nimisen silmälasipäätytön, joka tulee "ahdistelemaan" Shinagawaa jopa poikien vessaan, ja kurkistaa sinne ihan pokkana, samalla kun Shinagawa tekee tarpeitaan.

Minulle käy siis vähän kaikenlainen huumori, mutta se, missä on myös rakkautta/ihastuksia ja häirikkönuorikiroilumeininkiä, niin kyllä kelpaa.
Bai-Ju-Li
Bai-Ju-Li
Raapustelija

Viestien lukumäärä : 22
Join date : 21.06.2011
Ikä : 27

Takaisin alkuun Siirry alas

Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla? Empty Vs: Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla?

Viesti  envyy Ma Heinä 04, 2011 11:21 pm

Itse en oikein huumorificceistä perusta, sillä ne ovat yleensä täynnä turhanpästä sekoilua, OOC hahmoja ja -mikä pahinta- vessahuumoria. Minua edellä mainitut ominaisuudet eivät jaksa koskaan naurattaa, joten siksi karsastan huumorificcejä.
Lisäksi monet huumorificcit vaikuttavat sellaisilta, että ne on tehty ES/sokerihumalassa yön pikkutunteina, mahdollisesti vielä yhtä "täysjärkisen" kaverin kanssa, joten jälki ei voi olla hyvää. Mikäs siinä, onhan tuollaisia hauska kirjoittaa omaksi huvikseen, mutta onko niitä sitten pakko julkaista netissä?

Toinen asia onkin sitten huumori jonkun muun ficcigenren sisällä. Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan. Siis toisin sanoen, pidän huumorista, jos -ja todellakin jos- se ei ole koko ficcin täyttävä. Teksti voi olla hauska ja humoristinen, vaikka se ei olisikaan määritelty huumorificciksi. Sillä itseäni naurattavat tilannekomiikka (joka sopii tilanteeseen ja henkilöihin), sekä mustahuumori, ironia ja sarkasmi. Kaikkea tietenkin kohtuudella.

Joitakin nuorempia lukijoita vessahuumori sun muu voi vielä naurattaakin, joten se rohkaisee ihmisiä kirjoittamaan huumorificcejä, varsinkaan kun ei tarvitse olla ruudin keksijä, jotta saa jotakin sekoilua kirjoitetuksi. Myönnettäköön joskus pikkuisena, kun vasta tutustuin ficcien maailmaan hihittelin vitseille, joille nykyään vain reagoisin lyömällä käden otsaan. Voin onneksi kiitellä itseäni siitä, etten itse julkaissut sellaisia ficcejä.

Luulisin, että nämä huumorificcit ovat suurimmaksi osaksi aloittelevien nuorien tyttöjen ja poikien laji. Ei toki pidä yleistää, mutta en ole löytänyt vielä yhtään ikäistäni, jotka tuollaisia ficcejä lukisivat saatikka kirjoittaisi.
envyy
envyy
Raapustelija

Viestien lukumäärä : 47
Join date : 09.11.2010
Ikä : 31

Takaisin alkuun Siirry alas

Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla? Empty hyväl

Viesti  Firathefox Ti Kesä 02, 2015 7:18 am

hyväl naurattaa


Sitä paitsi kirjotan ite jotaki sellast settii varsiki öisin Very Happy


Pöytä
Firathefox
Firathefox
Amatööritonttu

Viestien lukumäärä : 8
Join date : 19.05.2015

http://firathefox.deviantart.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla? Empty Vs: Huumorificit - itkettääkö hyvällä vai pahalla?

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa